måndag 13 september 2010

Maratonläsning....

För tillfället ligger all min vanliga bokläsning på is för att ge plats åt för tillfället viktigare läsning...
Nämligen träningsböcker!
Anser mig visserligen som ganska kunnig inom allt vad hundträning innebär efter många, många års erfarenhet, men jag anser också att vi aldrig blir fullärda.
Av just den anledningen vill jag försöka suga åt mig så mycket jag bara kan inom allt vad hundträning innebär, framförallt lydnadsträning då eftersom jag hoppas kunna utveckla en blivande stjärna här hemma :-))
Eftersom jag dessutom starkt tror på att lära och träna med glädje och positivitet som bästa inlärningen och relation mellanhund/förare så läser jag bara böcker som tar upp denna metoden...

Första boken som redan är färdigläst är Träna med glädje av bl.a. Maria Andersson (nu Venhammar, som vi nu går valpkurs för..). Den har visserligen en hel del år på nacken, men tro mig, den håller fortfarande! Många bra tankar och tips på bra träningsmetoder.

Bok nummer två som jag håller på att plöja igenom nu är
Med sikte på 10:an - belöningsträning för lydnadsklass 1 - elit av Niina och Kenth Svartberg.
Boken är uppdelad i 4 olika delar där de första delarna tar upp grunderna i att kunna lära känna sin hund och dess beteende, lära sig läsa av hunden och dess sinnesstämning för att kunna träna på bästa sätt. Del tre går igenom de olika lydnadsmomenten men bra inlärningssätt.
Har bara läst klart del 1 och 2 och jag ser verkligen fram emot att fortsätta läsa den här boken! Stora förväntningar!

Har även inskaffat Tävlingslydnad av Inki Sjösten som även denna tar upp inlärningsmetoder till samtliga lydnadsklasser.
Boken kommer med en dvd-skiva som visar momenten i lydnadsklass 1 och 2. Den har jag däremot redan kollat på och den var väldigt bra måste jag säga.

Sista boken som införskaffades var Anders Hallgrens bok Klickerträning. Är sedan tidigare bekant med klicker då jag använde mig av det på min förra hund. Men det var ett tag sen så tyckte att det verkligen inte skulle skada med lite uppfräschning :-)


Det är ju faktiskt inte bara hunden som ska utbildas, mestadels av träningen är det nog matte/husse som behöver. Man kan aldrig få för mycket kunskap som hundförare! Ju mer desto bättre förhållande får man till sin älskade vän :-))

Må väl!

6 kommentarer:

  1. Tjenixen.
    Har oxå köpt Svartbergs bok o även den megatjocka Lydnadsträning i teori o praktik från Canis. Kan varmt rekommendera den. =)
    Så stor han ser ut att ha blivit "lilla" Meeko.
    Mini ligger nog strax under honom, men det är klart hon e ju tjej oxå. :-)
    Hur går det med Meekos mörkerrädsla? Mini e fortf en liten sjatte så fort det börjar skymma. hihi
    Ha det gött
    kramar Kikki o Mini o Tosse me familj

    SvaraRadera
  2. Hej! Svartbergs e enorm bra tycker jag :-) Ah okej, tackar för tipset :-) Finns den i bokaffären eller?
    Haha ja han börjar bli riktigt stor lillebror :-)
    Hihi nja han e fortfarande en liten tjatte när mörkret faller på =) Han ser lite spöken här å där då å kommer där folk så gruffas å muffas det som sjutton hihi.
    Är Mini oxå ett mega-busfrö nu eller?
    För det är Meeko! :-))
    Ha det fint!
    Kramar från oss

    SvaraRadera
  3. Jodå, Mini är en riktig ligist för tillfället. hahaha. Full av bus o energi. precis som det ska va. :-)
    O så snackar hon mkt, inte bara skäller utan allt möjligt annat oxå. Rätt kul faktiskt.
    Ja, boken finns i bokhandeln, o på Canis hemsida. Jag beställde via Bokus. Lite dyrare bok men verkligen super super bra. Jobbar utifrån samma tänk som Svartberg, möjligen tom ännu mer pedagogisk.
    Tar upp väldigt mkt tänkvärt.
    Över 600 sidor bok men det går att ta sig genom. Jag är på sid 200 nu .:-)

    Vi fodrar med Purinas Proplan, Mini hade kunnat äta en hel säck om dagen om det stod till henne o är superfin i päls o bajje. Så om det inte funkar med det andra så kan jag verkligen rekommendera detta.

    ha det gött i hösten så länge

    kramar oss

    SvaraRadera
  4. Hahaha då är Meeko inte ansam om att vara en ligist för tillfället :-)
    Nog inne i en liten slyngelålder just nu för lilla herrn tycker sig klara sig ganska bra på egen hand nu när jag har honom lös å vill inte alls lyssna lika mycket uatn hellre stå å lukta nånstans hihi.

    tack för tipset, har hört att purina oxå ska vara bra. hoppas det funkar bra med detta bytet men annars har man ju ett annat alternativ då, bra å veta :-)
    Va inte Mini heller så glad över Nutra eller?

    Tack desamma! Synd att ni inte kunde komma på valpträffen, men vi ses väl på valputställningen om inte annat :-)

    Kram från oss!

    SvaraRadera
  5. hej

    vilken sketen dag du haft idag.. Hoppas det löser sig med försäkringsbolagen. Aldrig kul när man ska ha med dem att göra.
    Jag har fodrat med Nutra för många år sen o det var skillnad som natt o dag när jag bytte till Purina, framför allt i pälsen. Fick många lovord från olika veterinärer bland annat om hur otroligt fin min gamla hund var. Så när vi fick Ozzi ( som för övrigt var uppfödd på Royal) o han matvägrade samt pruttade o gjorde livet surt för oss. Plus att han käkade Hills tills han var ett o konstant var mer åt det lösare hållet o gasig. Då provade jag Purina på även honom o vips fick jag en hund som var perfekt i bajje o päls o åt som han skulle. Så därför ville jag inte ens börja med Nutran på Mini utan gick direkt på Purinas. O som sagt , hon ÄLSKAR sin mat, hon flyger runt o gör piruetter o allt möjligt när hon ska äta. Plus att om inte Ozzi passar sig så dyker hon ner i hans skål o käkar glatt upp hans mat med. HIhi, hon kan få smeknamnet fodertunnan hos oss... :-)

    ha de

    kramar

    SvaraRadera
  6. Hej.
    Ja fy, det var verkligen det sista man behövde just nu att bli av med bilen.... Och försäkringsbolaget klabbar så vet i tusan hur detta kommer lösa sig...

    Tackar för mattipset! Ska ge den nya maten några månader nu så jag ser hur allt ter sig, men hoppas han bli riktigt fin i magen och slutar fisa hihi.
    Ha det fint!
    Kram från oss!

    SvaraRadera