söndag 5 september 2010

Fritt följ - del 1

Eftersom jag har förhoppningar om att jag och Meeko ska kunna tävla i lydnad så småningom tyckte jag att det var en god idé att redan nu börja introducera honom i några av grundmomenten i klass 1...
Som jag tidigare nämnt har jag börjat med att han vid inkallning ska gå runt mig och sätta sig på min vänstra sida. Något han faktiskt börjar få kläm på nu :-)
Igår började vi med lite grundträning i det moment som är bland de svåraste att få full pott i.... Fritt följ...
Yes jag vet att linförighet är det som ingår i klass 1 men eftersom man faktiskt ska jobba utan koppel resten av momenten och hunden ska kunna fritt följ resterande klasser så tycker jag att det är lika bra att börja med fritt följ direkt...
Föraren får lägga manken till lite mer och jobba lite hårdare, vilket jag anser bäst, varför ska bara hunden jobba hårt :-) Dessutom slipper man alla jäkla koppelryckningar som många använder sig av för att få hunden att förstå... Totalt onödigt och trist för hundens nacke....

I alla fall så har vi börjat lägga grunden i att jag helt enkelt berömmer Meeko varenda gång han är på min vänstra sida.. Beröm och godis, beröm och godis... Inget "fot"-kommando ännu utan det sparas tills han blir lite säkrare på att det minsann är på vänster sida om matte man ska gå för då är man duktig :-)
Dag 2 idag av träningen och han börjar redan koppla lite bättre att man nog ska gå lite längre stund vid mattes sida...
Undrar om jag nånsin kommer sluta förvånas över denna intelligenta hund...?

Må väl!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar