onsdag 3 november 2010

Aktiveringstips...

Förutom att träna vanlig lydnad i alla dess former så är aktivering något jag älskar att träna med mina hundar (har ju bara Meeko nu, men aktivering är nåt jag kört mycket med alla mina gamla hundar genom årens lopp...)..
Trix i alla dess former är ju så jäkla kul att lära dem, även om de ibland slår lite fel ut :-))
Exempelvis så lärde jag min gamla sheltie Gibson att svara i telefonen.... På kommandot "ring, ring" skulle han putta av luren på telefonen som stod på en låg byrå....
Det som till slut hände var faktiskt att han, när ingen i familjen var hemma och telefonen ringde, hoppade upp och puttade av luren hahaha. Jag skrattade så jag höll på att kissa i brallorna sen men vi slutade med det tricket efter det ;-)


Meeko har fått lära sig att "spela bollen" och "tass"
och är i full gång att lära sig att "svimma" för tillfället.. :-)
En bok jag köpt som är super om man vill ha lite fler tips på olika trix man kan lära sin bästa vän samt innehåller grundliga steg i inlärningen av dem är Aktivering - smart lek med din hund av Nina Roegner.
Den innehåller bland annat hunden som kan räkna, sitta vackert, godis på nosen, den talande hunden, hunden som dansar, hunden som kan gömma sig, trä ringar och mycket, mycket mer!
Kan varmt rekommendera den här boken till alla som vill lära sin vovve en massa olika kul trix :-))
Den får helt klart 5 tassar av mig :-)


Må väl!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar