tisdag 23 november 2010

Klick, klick, klick...

Idag har vi kört igång med lite klickerträning!
Har äntligen läst klart Anders Hallgrens bok om klickerträning, så idag började jag att klicka in Meeko.
Nu ska först grunden läggas och tränas in, dvs han ska lära sig att associera klick-ljudet med "bra - nu kommer godis"
Det är precis vad vi gjort idag. Så nu ska detta tränas fram till dess att han uppmärksamt tittar på mig när klick-ljudet kommer.
Tror ju inte att det lär ta så värst lång tid, det är ju trots allt en aussie jag har :-))
Very excited måste jag säga! Jag är väldigt förtjust i klickerträning, körde det en del på min sheltie och det är kanon!

Må väl!

2 kommentarer:

  1. Jag ÄLSKAR att klickerträna!! och det gör hundarna oxå för räcker de ser jag tar klickern i handen så vet de vad som gäller =)

    tror inte heller det tar så lång tid innan han fattar vad det går ut på!!!

    SvaraRadera
  2. Ja visst är det suveränt!
    Har redan börjat planera in olika träningsprogram för dylika saker som ska tränas in (och vissa saker tränas bort!) med klicker :-))

    SvaraRadera