onsdag 20 april 2011

Första kurshelgen!

I helgen som gick var det så ÄNTLIGEN dags! Vi hade vår första kursträff med utbildningen till hundfysioterapeut :-))

På fredagen träffades vi kl 12 i det strålande vårvädret! Meeko han fick följa med såklart :-)
Vi startade upp med lite allmän information och lite presentation.
8 stycken hundtokiga tjejer är vi och alla var lika ivriga att få sätta igång :-)
Under fredagen körde vi igenom mycket skelettdelar, allt på latin of course, samt hann med några muskler innan det var dags att sluta kl 18.
Då var hjärnan ganska mättad kan jag tala om och allt snurrade i skallen hihi.
Meeko var superduktig hela dagen! Han hade med sig sitt hus, lite leksaker och lite nya ben. Under våra pauser hade han lajbans med att springa runt och hälsa på alla och charma allihop hihi.

På lördagen startade vi redan kl 9 på morgonen och skulle hålla igång ända till kl 18 på kvällen, sen ut och äta lite middag ihop för att lära känna varandra lite mer.
Eftersom vi skulle ut och äta på kvällen så tyckte jag att Meeko hade det bättre av att inte vara med då, tyckte det skulle vart trist för honom att behöva sitta i bilen flera timmar när jag satt på restaurang... Så jättesnälla Jeanette och Kent ställde upp och var barnvakter till honom under lördagen :-) Han och Cleo hade som vanligt haft det jättekul ihop hela dagen hihi.
Lördagen gick åt till att lära sig en massa ytliga muskler; namn (latin såklart...), ursprung, fäste och funktion. En del att lära sig med andra ord :-)
Sen började vi gå igenom massagens effekt på kroppen och massagegrepp samt olika tekniker att massera.
Sen fick vi känna lite på en rottis och en schäfervalp för att lära oss känna skelettdelar och muskler. Väldigt spännande!! :-))
Efter en väldigt god middag och massa trevligt snack på en lite italiensk gårdsrestaurang i Mjöhult begav jag mig tillbaks till Mörarp för att hämta min lille kille igen :-)
Sen sov vi väldigt gott båda två kan jag säga hihi.

Sista dagen för denna gången, söndagen och vi träffades 9.30 och körde fram till kl 16.
Vi började med att repetera massagegreppen och de olika teknikerna, sen fick Meeko och en annan av hundarna som var med ställa upp och agera praktikhundar :-)
Meeko var jätteduktig och verkade inte alls tycka det var så illa med massage hihi. Ett litet tag såg det ut som han nästan skulle somna *fniss*
Efter det gick vi igenom behandlingsrutiner plus köra lite mer "skarp" praktik!
Malin och Åsa hade bokat in fyra praktikhundar till oss så vi körde två och två och fick ta hand om en hund per grupp.
Jag och Jenny fick en underbar Leonbergertik vi skulle ta hand om. Först fick vi sitta ner med vovven och ägaren och ta lite anamnes om vovven. Sen var det dags att köra en visuell bedömning, vilket inte är det lättaste när man är helt grön inom hundfysioterapin hihi. Sen intog vi en lugnare vrå där vi skulle känna och klämma lite på vovven och försöka känna skelett samt känna på musklerna efter eventuella stelheter, muskelknutor osv.
Därefter var det dags att besluta om vilken typ av behandling vi ville utföra på henne, alltså vilken typ av massage vi tänkt oss.
Vovven var superduktig hela tiden fast mot slutet tyckte hon nog att vi började bli lite jobbiga som skulle fortsätta känna på henne hihi.
Kan säga att det var grymt roligt att äntligen få kicka igång inlärningen på vägen till hundfysioterapeut och härligt att få köra lite praktiskt dessutom!

Nu och fram tills nästa kursträff om en dryga månad så ska vi kunna skelettet som rinnande vatten, plugga in dem musklerna vi lärt oss samt ha skaffat oss 2-3 praktikhundar som vi ska hinna köra minst 2-3 behandlingar på, journalföra detta och lämna in till vår kursledare Malin.
Gissa tre gånger om jag känner mig laddad :-))

Efter en fantastiskt rolig och lärorik helg kände jag mig nästintill hjärndöd när jag landade hemma på söndagen.... Allt snurrade i skallen och ordet "tänka" existerade inte för resten av kvällen.....
Men kul var det i alla fall :-))
Längtar redan tills nästa gång!

Så nu är jag igång på allvar, och alla som är intresserade av att låna ut sin/sina vovvar för lite massage var inte blyga att höra av er :-)
Jättetack till Lissie och såklart duktiga Merlin & Mio som ska bli mina första "offer" hihi.

Må väl!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar