onsdag 9 mars 2011

Tävlingslydnadskurs

Igår kväll åkte vi ut till Svalöv för vårt allra första kurstillfälle i den nya tävlingslydnadskursen :-)
Kan säga att matte kände sig smått nervös inför hur busungen skulle agera *fniss*
Vi har ju förvisso tränat stenhårt den senaste veckan på kontakt under promenaderna och vid andra hundmöten vilket som sagt börjar ge resultat, men när vi anländer till klubben i Svalöv eller Råådalenkickas Meeko's funfactor igång på högvarv och allt blir extra roligt :-)
Men se på tusan om han inte slog till och överraskade matte ännu en gång....
Han var jätteduktig HELA kvällen!! Var inte alls lika många "oh-jag-bara-måste-rusa-bort-och-leka-med-alla-andra"-fnatt han annars haft för sig tidigare så fort han sett en hund, utan för det mesta höll han sig fint vid min sida och fokuserade på mig och vad vi höll på med.
Kan säga att det var en jättestolt matte sen resten av kvällen :-)
Sen hade ju matte med sig ett gäng köttbullar i fickan också, och vem gör inte vad som helst för lite köttbullsbitar hihi.

Vi verkar vara ett härligt gäng på kursen. 6 stycken vovvar; två rottisar, en schäfer, en lagotto och en engstaff, ja och så en tokig aussie då (gissa vem hihi).
Nu första gången körde vi igång lätt med mycket kontaktträning, fotingångar och bakdelskontroll. Väldigt nyttigt!
Nästa gång tror jag vi skulle börja så smått med apportering. Ska bli väldigt kul tycker jag, har inte alls velat börja träna det på Meeko ännu eftersom jag vill att allt ska bli 100% rätt från början i hopp om att slippa en massa olater som ska plockas bort sen...

All in all, en väldigt härlig och trevlig kväll med en superduktig Meeko och en stolt matte :-)

Må väl!

6 kommentarer:

  1. Läser med ett stort leende - han är en stor charmplutt och kommer nog aldrig att bli förutsägbar.

    Få se om du har några bra apporttips till oss efter nästa onsdag.

    SvaraRadera
  2. Hihi nä det tror jag (och hoppas inte) heller han kommer bli :-))Det är alldeles för kul när dem är oförutsägbara *fniss*

    Ja, ska bli väldigt spännande att få lära sig hur man ska lära apporteringen på "rätt" sätt :-) Lovar att dela med mig :-)

    SvaraRadera
  3. Åh vad roligt med kurs!!
    Ser oxå fram emot tips på apporteringen!
    Du kanske har några tips från idag att dela med dig om bakdelskontroll?

    Kram

    SvaraRadera
  4. Ja det är jätteskoj :-))
    Jo faktiskt. Vår instruktör Christina visade nåt som verkar vara väldans bra, fast svårt att förklara såhär hihi. Jag kan visa på söndag! Jag hade iaf aldrig innan sett just den träningstekniken, men du kanske känner igen det hihi.

    Kram

    SvaraRadera
  5. Va jätteroligt. Blir lite avis på er, vill oxå gå en kulig kurs.. Men men, ont om tid har jag gott om i mitt liv just nu så det får bli himmaträning. =)

    kram

    SvaraRadera