tisdag 29 mars 2011

Ett fantastiskt träningpass!

Vilken underbar kanonträningskväll vi haft på tävlingslydnadskursen ikväll!
Flera saker som lossnade ikväll och Meeko var supermotiverad (som alltid hihi) och faktiskt fokuserad som tusan! Var bara en sån fantastiskt härlig känsla när vi körde hem :-)

Apportering lossnade ikväll äntligen! Vi har tränat men har inte fått Meeko till att greppa tag i apporten, han har bara använt den som mun/nostarget typ hihi. Men ikväll kunde Christina titta på det och gav oss ett litet tips och vips, så satt det där!!
En så enkel sak som att jag skulle hålla fram apporten och samtidigt förflytta mig bakåt och nästan bums så greppade han den i munnen istället för att trycka nosen på den eller slå med tassarna på den :-)
En gång sen kopplade han att han skulle ta den i munnen. Så nu ska vi jobba vidare på att utveckla det :-)

Läggande under marsch lyckades vi också utveckla lite!
Kunde börja öka upp farten lite i backaövningen och dessutom har läggandet blivit ännu snabbare :-)

What else... Jo, fotgåendet lossnade också! Eller ja, Meeko har kanske kopplat det för länge sen utan att matte har fattat det eller testat på det... Kan vara så hihi.
Upptäckte i alla fall att Meeko klockrent följer med i fotgående flera meter i sträck med fin position och en helt fantastisk kontakt på mig!! Kan inte beskriva hur glatt överraskad jag blev och hur stolt jag blev över honom!! :-))
Jag älskar denna lilla gosse! Han är fan i mig (ursäkta svenskan..) helt underbar att jobba med!! Så jäkla motiverad och hellycklig när vi tränar! SÅ fantastiskt underbart! :-))

Det nya vi jobbade med ikväll var ställande under marsch.
Även det gick jättefint. Vi har ju inte jobbat så himla mycket med just "stå" innan, bara precis berört lite vad ordet betyder och vad man ska göra vid kommandot "stå"... Att stå upp helt enkelt... :-)
Ikväll började vi med att ställa sig upp från liggande... Grunden till fjärrdirrigeringen helt enkelt... Långsam, långsam handrörelse framför hunden så den ställer sig upp UTAN att röra några tassar... Gick väldans bra.
Sen la vi in en långsam backaövning på det, och se på fan (ursäkta igen hihi) om inte Meeko fick till kanonställanden varje gång!
I'm amazed!!!

Nu har vi massor av kul saker att träna vidare på under kommande veckor och jag ser fram emot varenda stund av träningen :-)
Det känns som denna fantastiska, underbara hund har en lovande och rolig tränings- och tävlingskarriär framför sig :-))
Och det mest fantastiska och underbara av allt är hur roligt vi kommer ha ihop :-)

Må väl!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar