torsdag 17 mars 2011

Ny kurskväll..

I tisdags var det dags igen för vår tävlingslydnadskurs i Svalöv..
Återigen skötte lilleman sig fint, bra fokus på mig mestadels av tiden.
På programmet stod repetition av förra gången, dvs fotingångar och bakdelskontroll, och sen körde vi lite platsliggning och sittande i grupp. Gick kanon! Vi håller ju oss fortfarande på en lightnivå med koppel på och kortare stunder mellan belöningarna och det fixar han finfint!
Dock måste jag säga att jag har mina tveksamheter till att vilja jobba med Meeko lös under denna kursen (såvida inte det otroliga sker och han håller sig hos matte hela tiden utan att sticka ifrån mig, vilket nog inte kommer ske den närmsta tiden hihi), eftersom vi har en ung rottishane med i gruppen vars ägare är en ung kille utan tidigare hunderfarenhet och rottisen har ett litet ont öga till min Meeko :-(
Han har bara beatämt sig för att han inte gillar Meeko och morrar på honom så fort han kan... Hade Meeko vart lös och stuckit iväg hade rottisen inte tvekat en sekund på att sticka efter honom, och den risken vill jag helst inte ta...
Har sen tidigare erfarenhet av det... Min Indy blev jagad av en schäfer när han var ung och han hämtade sig aldrig från det, han var skygg mot andra hundar resten av sitt liv, så nej tack...

Anyway, strax innan fikadags sa det stopp i Meeko's huvud :-)
Då var han fullproppad med träning så då tröt koncentrationen hihi. Meeko fick ta sig en liten vilopaus i bilen under fikat för att huvudet skulle ta igen sig, men tyvärr så hjälpte det inte...
Efter fikat gick vi igenom förflyttningar på stället, något Meeko är grymt duktig på i vanliga fall, men lilla huvudet orkade inte mer under det här träningspasset.. Så det blev vila resten av tiden.
Sen gick vi igenom grunderna för apportering! Något jag väntat på :-)
Så denna veckan ställer vi fokus på att träna "hakan i handen" och att lätt introducera apporten som ett "tråkigt" måste för att få köttbullar :-)

Nästa vecka är sista veckan det blir en kurs i veckan, sen startar GK1:an upp i Råådalen så då blir det två kurskvällar i veckan :-)

Må väl!

2 kommentarer:

  1. ååå, va kul att det går så bra. =)
    Tråkigt med Rottisen, våra fina hundar kan ju ha en del nackdelar med sina korta svansar o annorlunda ögon för en osäker hund. Har hört en del berätta om att deras hundar blivit påhoppade just pga ögonfärgen el likn. Läskigt.

    Du får dela med dig om du får några bra tips på apporteringsträningen =)

    många kramar

    SvaraRadera
  2. Ja, trist men sant :-( Lite läbbigt e det....

    Absolut, lovar dela med mig om apporteringen :-)

    Kram från oss!

    SvaraRadera