söndag 17 oktober 2010

Maktkamp....

Tyvärr så har ett litet "problem" dykt upp som jag måste hantera på bästa sätt...
Min lilla gangster börjar testa sina gränser redan nu...
Framförallt när jag har honom lös... För tillfället är det mycket roligare att sticka iväg och nosa på allt annat och leta skit att stoppa i sig än att komma när matte kallar... När detta inträffar och han är blockerad jagar jag ifatt honom där han står och talar om för honom (håller tag i kindpälsen eller vad man ska säga och stirrar honom i ögonen) att detta inte är okej, man ska lyssna... Men lilla gangstern tycker sig vilja säga emot redan nu och det slutar med en maktkamp om vem som har rätt... Matte givetvis, men under stora protester...

Mitt dilemma här är att jag ju absolut inte vill skapa en dålig, osäker relation oss emellan utan jag vill ju han ska tycka det är svinkul att komma till mig och att vara med matte samtidigt som jag ju måste visa vem det är som bestämmer och att han inte har rätt att klättra på rangskalan på något vis...
Ni läsare som själv har aussie, har ni något bra tips eller råd som ni kört med om ni haft samma "problem"?
Målet är ju såklart att kunna få ha en härlig, bra och tillitsfull relation till varandra, utan några tveksamheter om vem som bestämmer...
Just det här bekymmret är ju nytt för min del eftersom jag haft shelties tidigare där det aldig varit något snack om maktkamper eller vem som ska bestämma :-)

Vi tar tacksamt emot råd och tips :-)

Må väl!

4 kommentarer:

  1. Jag tror inte du behöver vara rädd att ni får en dålig relation bara för att du talar om för honom vad som är ok och inte.
    Samtidigt behöver man ju inte skapa dessa situationer oftare än nödvändigt. Jag hade hållt honom kopplad eftersom han inte sköter sig lös.... Är en fas de går igenom... Så fick vi göra med våra oxå.

    Men vad du än gör GE dig ALDRIG i maktkampen. Då är det kört :P
    Har du sagt en sak så gäller det oavsett hur mycket han protesterar. Var bara tydlig vad du menar, lugn och inte för hård- Men tillräckligt hård för att han ska fatta....
    Svårt att förklara.
    Vi har haft tur med våra att de inte "svarat emot".....

    MEN välkommen till ett liv med en aussie hahahaha!

    kram

    SvaraRadera
  2. När Ozzi kom in i sin period där han gärna sprang o snackade med andra osv o struntade i oss så hade jag han helt enkelt kopplad ett tag. Men försökte så fort tillfälle gavs att ha han lös så han ändå fick träna på att lyssna.
    Sen är ju hanar alla olika. Ozzi har i stort sett aldrig satt sig upp mot oss.
    Men med Mini ser jag till att jag ALLTID har godis med i fickan o så gör jag lite inkallningar då o då utan att ta henne där hon får en godis. O när jag väl ska kalla in henne o ta henne så får hon sitta innan hon får sin godis. Då minskar risken att hon springer sin kos innan jag har tagit henne. Så då kallar jag in, sitt o tar henne i halsbandet o sen godis.
    Funkar super.
    Eller ta med en leksak ut. :-)

    kram
    Kikki med busar

    SvaraRadera