söndag 22 maj 2011

Ännu fler framgångar :-)

I onsdags kväll bar det av till Råådalen för ny kurskväll med Jocke.
Även denna kvällen gick helt lysande! Så jäkla stolt över min lille påg :-))
Linförigheten börjar gå riktigt jäkla bra rent ut sagt! Vi måste bara jobba upp kontakten och koncentrationen lite till, men han är ju bara 11 månader så inte helt lätt att behålla superfokus på matte till 100 % hihi.
Men för det mesta går han med en stadig blick upp på matte och han hänger med så jäkla fint i alla svängar! Nu när matte tränat in hur jag ska ta vänstersvängarna så hänger han med riktigt fint på dem också! Ska vi vara lite petiga så skulle jag vilja träna in helt-om svängarna lite mer tajt, han går ut lite för mycket för min smak när han rundar mig...

För övrigt så börjar förmågan att stanna kvar hos matte komma så smått nu, vilket känns supernice :-)
När vi skulle köra hopp över hinder körde jag en liten chansning och kopplade loss helt, inför hela gruppen, och det gick kanon! Han stannade hos mig hela tiden. Dessutom gick själva hoppandet också lysande! Han stannade kvar på andra sidan hopphindret lugnt och fint tills jag kommenderade "hopp". Det vi ska träna på här är att han ska komma direkt in i fotposition efter hoppet.

Vi fick även köra en mer avancerad platsliggning.
Längre stund, längre avstånd och med störning. Behöll koppel på Meeko men dock fick det ligga fritt på marken så jag kunde gå längre ifrån honom. Han låg kanon hela tiden, även när både Jocke och hjälpinstruktören Anna gick framför, bakom och sicksack mellan hundarna.

Även denna kvällen gick läggandet under marsch kanonfint!
Det är ställandet vi ska träna in lite mer, framförallt själva förståelsen av ordet "stå".
Men med lite mer träning så kommer det säkerligen snart att sitta fint det också..
Det är ju en väldigt smart och träningsvillig lite gosse jag har :-))
Och det märks att han tycker det är så jäkla kul vilket är det bästa av allt :-))

Må väl!

4 kommentarer:

  1. Ja, Meeko är verkligen en blivande stjärna på alla sätt och vis. Vilken fin kontakt ni har i fotgåendet - imponerande! Trots att vi höll oss på avstånd måste han ha fått Clemmie i nosen, men ändå klarade han av sina uppgifter så fint.

    Ställer ni ut snart?

    SvaraRadera
  2. Ja han har verkligen blivit duktig. Det är så kul :-)
    Skoj å träffa er igen oxå :-) Vi får ta och ha en playdate snart!
    Nä, inte anmält till några utställningar än... Ska försöka klämma in några sen i sommar hoppas jag...
    Ska ni på nåt?
    Kram från oss!

    SvaraRadera
  3. Vad roligt att det går så bra!!! Men ni är oxå så flitiga. :-) du kan alltid prova att vända på andra hållet när du gör helt om, det tipset fick jag av en vän, då rundar han aldrig dig utan han får liksom vända istället. :-)

    Nu ses vi snart på valpträffen!!! :-)

    kramar

    SvaraRadera
  4. Ni är ett kanon team du o Meeko, jag är så glad den där dagen för snart ett års sen då du bara skulle titta ;)
    vad skall jag säga annat än att vi är stolta över era framgångar.
    Vi ses snart Kram
    Jeanette & kent

    SvaraRadera