söndag 12 augusti 2012

Rallyträningsintroduktion....

Igår inledde jag och Meeko vår rallyträning :-)
Vi mjukstartade lite lätt med några små moment, men det kändes jättekul :-))
Det lilla kruxet jag har är att komma på lite nya kommandon för vissa saker som redan är intränade....
Möjligheten finns ju fortfarande att vi kanske kommer köra lite vanlig lydnad också, och då krockar vissa saker....
Fotgåendet till exempel kan ju vara en sådan sak....
Ska vi köra vanlig lydnad är det ett perfekt fotgående som krävs medan vi på rally kan släppa något på perfektionismen...
Likaså har vi ju tränat in att "fot" betyder sätt dig ner så fort matte stannar....
Förstår jag det hela rätt så är det så att inom rally ska man emellanåt kunna gå fot men ibland när man stannar kanske hunden inte alls ska sätta sig ner utan göra något annat...

Måste även komma på ett bra kommando för när Meeko ska dirigeras in framför mig så vi står nos mot näsa....
Men men.
Vi körde igång lite lätt med att träna på sitt - gå runt samt ligg - gå runt, då hunden ska sitta/ligga och föraren ska gå ett varv runt hunden..
Inga större problem, med lite träning så ska det snart sitta att Meeko inte ska vrida på sig när jag går :-)
Sen förvånade Meeko även matte stort under ett moment vi skulle träna....
Sitt - stå, då hunden ska sitta och sen kommenderas till att stå....
Här krävs det lite träning trodde jag...... Ack så fel man kan ha..... :-)
Lilleman visade minsann matte att "stå", det kan jag redan.....!
Meeko satt, jag kommenderas "stå" och Meeko ställer sig klockrent.... :-)
Lika bra de x antal gånger vi körde detta.... :-)
Trevligt när de små liven förvånar en så ;-)))

Fotgåendet ska däremot tränas mer på...
Kontakten finns där och han fattar i det stora vad han ska göra, men han är så himla ivrig så det blir gärna lite framförgående och därmed knas när matte stannar hihi. Då måste man ta ett skutt tillbaka och sätta sig ju, och det blir inte riktigt bra :-p
Den stora fördelen är ju att i rally kan jag prata med honom hur mycket jag vill under fotgåendet så jag kan få honom till att dämpa sig lite och stanna vid min sida :-)

Vi ska köra på och det kommer bli en hel del träning hemma i lägenheten också på vissa saker :-)
Roligt och spännande känns det i alla fall :-))

Må väl!

2 kommentarer:

  1. Skoj att ni kommit igång!!!
    På momentet sitt framför säger jag "fram", men mina kan det inte utan att jag även visar med handen....är väl matte som varit lat haha

    Ang fotgåendet så använder jag fot precis som i den vanliga lydnaden. Hade vi nu haft ett perfekt fotgående så hade jag ju velat de gick lika snyggt oavsett om det var lydnad eller rally ;) men sen tror jag de lär sig att skilja på de olika. i vanliga lydnaden beter du dig nog annorlunda, du pratar ju inte, är kanske mer stel och då lär de sig särskilja de olika momenten. Dessutom i de få moment där hunden INTE ska sätta sig ner när du stannar i rally då är det ju bara att direkt kommendera det momentet den ska utföra... Jag lägger dessuom till ett sitt i rallyn av nån anledning....knasigt haha...

    SvaraRadera