fredag 17 augusti 2012

Agilityhemläxa :-)

I tisdags var det äntligen dags för lite agilitykurs igen efter all semester :-)
Var riktigt roligt :-))
Meeko var som vanligt laddad till tusen hihi.
På schemat hade Rose-Marie och Jessica knaprat ihop en agility klass 2 bana.....
En bana med klätterhindren med andra ord...!
Min spontana tanke var "ajdå, och vi som inte börjat köra klätterhindren än :-S"
Vi har ju tränat nergångar bara.....
A:et och gungan har vi kört fullt ut några gånger, men Meeko är inte säker på dem än varken vad det gäller vad han ska göra eller vad gäller balansen.....
Balansbommen har vi enbart kört nergången på..... Eftersom Meeko inte har full koll på vart han har sina bakben ännu + att han far fram som en vilde så har jag inte velat skicka honom upp över den riktigt än.....
Tyvärr har vi inte kört ett dugg på klubben under semestern så några klätterhinder har vi inte tränat på ett bra tag :-(
Men nu ska det bli ändring på det :-)
Efter träningen kikade Rose-Marie på när vi tränade på vår låga balansbom och vi kom fram till en del..
Bl.a. att han är alldeles för fokuserad på mig och vart jag är....
Så nu har vi hemläxa tills nästa gång, om två veckor...
Vi ska nu träna nergångar med hjälp av en tasstarget!
Som tur är har jag ju sedan länge tränat in Meeko på att sätta tassarna på en platta och trampa där :-)
Så en tasstarget nedanför balansen och sen ska jag försöka med att även här belöna med leksaken.
Hittills har jag kört klicker och godis på nergångsträningen, men nu ska vi försöka med leksaken istället i hopp om att han tar bort fokusen från mig....
Så fram tills nästa gång ska vi träna lite i vårt trapphus hihi.
Tasstarget nedanför några trappsteg och sen belöna när han trampar ner och står kvar :-)
Tur man har bra grannar hihi.

I övrigt är jag nöjd med våra lopp på banan.
Slalom gick kanon!! Han missade ingången med sen körde han igenom den klockrent utan några missar! :-))
Lite smått hej och hå emellanåt hihi men i det stora hela kände jag mig nöjd :-)
Vi fick till bra flyt och driv på banan emellanåt, Meeko flöt framåt kanon på vissa hinder :-)
Så känns som jag lärt mig lite i alla fall :-)
Jag ser till att lämna lite space åt honom eftersom han ju gärna vill ha några meters avstånd att jobba på :-)
Sen måste jag fortfarande jobba på att springaaa!! :-P
Jag väntar tydligen fortfarande för mycket på honom hihi.
Men, men, nån gång ska väl matte se till att lära sig ;-)

Må väl!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar