måndag 6 augusti 2012

En ny träningsuppenbarelse :-)

Igår fattade jag ett nytt beslut!
Jag och Meeko ska börja träna rallylydnad!
Efter vår träff med Anneli och Clemmie då Anneli varmt pratade om rallylydnad så satte jag mig igår och gjorde lite efterforskningar via SBK, och jag gillade skarpt vad jag läste!!
Har (tyvärr...) inte brytt mig om att engagera mig i att ta reda på innebörden av rallylydnad tidigare så jag visste faktiskt inte alls vad det handlade om, mer än att man går en bana med skyltar där man ska göra vad som står...
Men jag blev glatt överraskad och verkligen inspirerad när jag läste vad allt handlade om och dess koncept.

"Rallylydnad är baserad på glädje, kommunikation och samarbete. Det ska vara spännande och positivt att tävla.
Ekipaget ska utstråla glädje och samarbete under hela genomförandet.
Föraren får kommunicera obegränsat med hunden genom såväl röst som kroppsspråk för att uppnå bästa möjliga resultat.
Det är ej tillåtet att ge hunden tillrättavisande, åthutande eller för hunden obehagliga röst- och/eller tecken."

Framförallt dessa meningar fångade mitt intresse!
En lydnandssport där man INTE måste vara stel och tråkig när man tävlar!
Där allt inte måste utföras på ett disciplinerat, perfekt och korrekt sätt!
Där man INTE får lov att vara stel, barsk och tråkig mot sin hund!

Har man en aussie kan detta ju inte annat än att passa som handen i handsken :-)
En lydnadssport där en sprallig aussie kan få lov att jobba med glädje genom momenten och där matte inte måste förvandlas till en tråkpelle varenda tävlingstillfälle :-)
Känns som jag och Meeko ska prova på detta och se vart det leder :-)
Satt och skrev ut alla de olika momenten och förklaringar på dessa så nu ska vi börja träna så smått på nybörjarklassen...
Sen får vi se när vi ger oss i kast med att börja tävla :-)

Men jag tror att Meeko kommer tycka detta blir minst lika roligt och spännande som matte :-))
Fortsättning följer :-)

Må väl!

2 kommentarer:

  1. Ååååh, vad roligt att läsa!!! Kanske vi kan träna lite tillsammans? En fördel till med den positiva tävlingsformen är att dogsen är precis lika trötta efteråt, som efter vilka andra tävlingar som helst... JÄTTEKUL!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut!! Tränar gärna ihop med er :-))
      Jag kan nog behöva lite tips å råd om de olika momenten :-)
      Ja, det ska bli jättekul det här :-)))

      Radera