tisdag 1 november 2011

Utbildning och lösträning..

I helgen har vi vart på ännu en utbildningshelg för min hundfysioterapeututbildning. Lika kul och spännande som vanligt :-)
Denna helgen var det mestadels näring och foder på schemat! Grymt jäkla intressant och lärorikt!
Har lärt mig en hel del om kost, näringsämnen och foder....
Vad som är bra och vad som är dåligt.... Kort och gott så är våra torrfoder definitivt inte optimala för våra hundar....
Varför? Mestadels på grund av alla kolhydrater och fibrer våra torrfoder innehåller....
En hund behöver inte kolhydrater, den framställer det själv genom proteinet....
Och fibrer?... Totalt onödigt för en hund... Hundar klarar inte av att ta upp fibrer...
Framförallt så är det spannmål, och då först och främst vete och havre, som är det sämsta tänkbara spannmålet...
Allt detta har lett till ett litet begynnande foderbyte här hemma till Meeko...
Änsålänge fortsätter vi med James Wellbeloved, men istället för Duck & Rice (som innehåller havre...) ska vi nu gå över till Lamb & Rice (som inte innehåller havre utan istället korn, vilket är betydligt bättre än vete och havre...).
Har suttit och gått igenom innehållsförteckningen på en mängd olika foder och det är skrämmande få foder som faktiskt är hyfsat okej....
Hittills har jag bara kommit fram till James Wellbeloved Lamb & Rice samt Standart som ändå är hyfsade...
Fast ett foder stack verkligen ut...
Ziwi Peak frystorkade foder som verkligen är helt spannmålsfritt och är högt i proteinhalt...
Skulle egentligen velat gå över till detta foder, tveklöst..!
Nackdelen är att det kostar nära 900 kr och räcker knappt en månad för hund i Meeko's storlek... Något som för närvarande inte ligger i min ekonomi tyvärr....
Men men, intressant helg har det vart i alla fall :-))

Dessutom har Meeko fått lite nyttig träning. I lördags och söndags passade jag på att köra lite lösträning med honom. Jag och en av kurskompisarna och hennes hund gick promenad med pojkarna och Meeko fick vara lös hela tiden. Han var SUPERDUKTIG!!!
Såå stolt över honom! Han hade stenkoll på mig hela tiden och fast han skuttade iväg med Nimo så stannade han hela tiden upp och kom tillbaka till mig med jämna mellanrum och varenda gång jag kallade på honom :-))
Känns skönt :-)

Nu ska här pluggas och behandlas som tusan igen kommande månaden tills nästa spännande kursträff :-)

Må väl!

2 kommentarer:

  1. En liten fråga, kan inte för mkt protein leda till klåda? :-)

    Eller det kanske bara är på känsliga individer? Man ser ju oxå många billiga foder som är fullproppade med fiber o annat utfyllnadsskräp som vi 1 för att få in hunden det den ska ha får ge hur mkt mat som helst per dag 2 hunden bajsar som en elefant eftersom allt den äter är skit.... :-) Foderlära är superintressant. :-)
    kramar
    Kikki med flying hairballs..

    SvaraRadera
  2. Ja det är superintressant :-)

    Det med protein frågade jag min lärare också, och tydligen är det bara när det är protein från vegetabiliska källor, inte animaliskt protein :-)

    Kramar från oss!

    SvaraRadera