onsdag 2 november 2011

Nybörjarkurs agility!

Kursstarten i agility igår gick kanon!
Meeko var helt underbar! Han var jätteduktig med alla hinder men framförallt så var han jätteduktig med sitt allmänna uppförande!
Jobbade med honom lös hela tiden och han höll sig hos mig hela kvällen! Inga frispel alls, trots att de andra hundarna skällde och det ljöd leksakspip i hela ridhuset :-)
Min duktiga kille :-)
Resten av agilitygänget gjorde dessutom att jag kunde känna mig mycket bekvämare med att jobba med Meeko lös... Tre shelties, tre golden och en kooiker... Alla snälla och glada hundar :-)

Första gången var det hopp, däcket, tunnel, långhopp och slalom som stod på schemat.
Meeko var som sagt superladdad direkt från början och tyckte det var SÅÅÅ roligt med agility :-)
Hopp, däck, långhopp och tunnel var inga bekymmer alls... Han for över/genom galant hihi.
Slalom kräver ju lite mer inlärning...
Dem använde sig av en för mig ny teknik... Plastbågar som kopplades på slalompinnarna för att bilda en gång genom de 4 pinnarna så det bara var att följa igenom...
Verkar vara en effektiv teknik... Redan efter några gånger började Meeko koppla lite hur han skulle gå...

Instruktörerna Rose-Marie och Jessica var jättebra. Duktiga och pedagogiska.
Enda som jag tyckte var smått konstigt, framförallt på en nybörjarkurs, var att det absolut intte alls pratades nånting alls om vare sig uppvärmning eller nedvarvning....
Och då hade ändå en av instruktörerna 3 (av 4) hundar som var skadade...
Extra noga jag passade på att lyfta frågan om där skulle finnas tid för uppvärmning och nedvarvning, och det skulle där ju...
Efter det kom en liten uppmaning från instruktören att vi skulle röra lite på hundarna innan vi började.....?? Hmm...
Kan ju lätt säga att det bara var Meeko som fick sig en ordentlig uppvärmning innan vi körde igång...
Och som tur var så la vi av en stund innan så jag hann gå av Meeko lite efter tränandet... Annars var det bara samling och plocka in hinder...
Innan vi åkte hem fick Meeko täcke på sig och väl hemma en massage av hela kroppen.
Känns lite fascinerande att det inte är mer tryck på uppvärmning/nedvarvning inom en sport som ändå är så pass ansträngande för hundarna som agility....

Nåväl. Helnöjd efter kvällen ser vi med glädje fram emot nästa tisdag :-))

Må väl!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar