onsdag 10 augusti 2011

Nya trix på G..

Idag har jag och Meeko roat oss med lite fortsatt träning av några nya trix vi har börjat lära in :-)
Tre nya för att vara exakt hihi.

Det första är "Trött"....
Idag var andra omgången vi tränade på det och lillkillen har redan fattat galoppen...
Meeko ligger på golvet och på kommandot "Är du trött?" ska han lägga ner huvudet i marken mellan sina tassar.... :-)
Skitgulligt hihi.
Har egentligen inte haft nån speciell inlärningsmetod på detta utan det skedde ganska naturligt för Meeko att lägga hakan i backen....
Så det var bara att mata in själva kommandot tills han kopplade :-)

Nr två är "Buga".
Precis som namnet avslöjar ska han kort och gott buga ;-)
Med andra ord framtassar och huvud ner mot marken och rumpan kvar uppe i luften :-)
Ganska lätt inlärning på detta också.... En godisbit ner mellan framtassarna och klick var gång rumpan blir kvar i luften :-)

Det sista tror jag själv kan bli riktigt coolt när det sitter helt 100 som jag tänker mig det...
Meeko och jag ska stå mittemot varandra och varje gång jag sträcker fram en fot ska han slå på den med en tass. Givetvis då höger tass på min vänstra fot och vänster tass på min högra, så det blir riktigt nice ;-)
Vi är en god bit på väg....
Detta tränas in med hjälp av post-it lappar.... Först har jag hållt fram en post-it och när han använt tassen mot/på den har jag klickat och gett belöning....
Steget efter det var att börja sätta post-it lappen på foten och hålla fram den.... Med endast en fot tills det är inlärt...
Nu har vi gått vidare till en post-it på var fot och "rätt" inlärning av tassarna, alltså vilken tass som ska användas på vilken fot :-)
Sista steget blir såklart att ta bort post-it lapparna helt :-)

Älskar att träna med min härliga lilla Meeko <3
I helgen lär det blir lite lydnadsträning i Blentarp :-)

Må väl!

2 kommentarer:

  1. Fasiken att vi är upptagna i helgen...annars kunde vi tränat tillsammans =)
    Du är inte i Blentarp månd eller tisd morgon?

    kram

    SvaraRadera
  2. Ahh, va synd :-(
    Nä tyvärr inte... Åker tillbaka till LA söndag em/kväll... Börjar jobba kl 7 på måndag :-(
    Vi får hitta en annan tid så vi kan träna lite ihop :-) Ha de vart kul, och nyttigt :-)

    Kram

    SvaraRadera