fredag 15 september 2017

Internationell utställning i Eslöv 2017-09-10

I söndags bar det iväg till Eslöv för den årliga hundutställningen.
I år var den dessutom internationell.
Det började sådär....
Pga allt regn som kommit tidigare under veckan så var arrangörerna tvungna att flytta parkeringen till andra sidan av flygfältet..
Skit samma, tänkte jag... Inte någon skillnad på sträckan att gå..
Det var bara det att när jag och Meeko anlände under förmiddagen så var den nya parkeringen fullsatt tydligen, så arrangörerna hade blivit tvungna att improvisera....
Vi fick parkera på andra sidan om den stora vägen som skiljer flygfältet från typ resten av Eslöv, och SÅ LÅNGT BORT DET BARA GICK att komma....
Jag överdriver inte när jag säger att vi hade närmare 3 km att ta oss för att komma fram till vår ring....!
Och ja just det, jag är dessutom numera gravid.... :-)
Tack och lov så har jag investerat i en ihopfällbar kärra som jag hade med mig och kunde lasta all packning och bur i.
Men det vara inte en dans på rosor att dra en kärra efter sig plus ha en hypertaggad aussie med sig och därtill vara gravid och inte ha samma ork som vanligt....
Jag hade träningsvärk några dagar efter utställningen...!!

Som tur var så regnade det inte i söndags i alla fall!
Dock var det ändå lervälling på hela utställningen...!
Så gissa om man hade en lerig hund när man väl kom fram till ringen!
Tur det är lika för alla åtminstone :-)

Efter några timmar var det så äntligen dags för aussiesarna att äntra ringen..!
I vanligt ordning i Eslöv så var det inte många anmälda...
Totalt 12 st aussies bara...!
I öppenklass hanar var vi bara 3 stycken....
Meeko han gick först ut.
Vi hade inte alls hunnit med att träna någonting inför denna utställningen, och det märktes..
Meeko rör sig ju normalt i passgång när han skrittar och ibland så blir det även passgång i trav, framförallt när vi är på utställning och jag missar att hålla precis rätt tempo...
Tränar vi innan utställningen så brukar han få koll på att han inte ska passa, men utan träning så är risken större att han startar i pass...
När vi sprang runt i ringen gick det kanon, men när det var vår tur hos domaren och hon bad oss springa fram och tillbaka så blev det lite pass emellanåt...
Jag hörde tydligt var domarens kritik blev och det lät kanon!
Hon tyckte han var maskulin och välkroppad och hade fint huvud och (det jag tycker är det bästa av allt) bra temperament :-)
Domaren frågade även hur gammal Meeko var och hon trodde inte på mig när jag sa att han är 7 år :-)
Sen fick vi ju med att han går passgång emellanåt...
Med tanke på det så trodde jag att vi skulle bli placerade tvåa men döm om min förvåning när hon placerade oss som etta ändå!!! :-)
Med CK!
Tydligen hade varken juniorhanen eller unghundshanen fått CK för vi blev även direkt utropade som vinnare öppenklass hanar OCH bästa hanhund!!! :-)
Och här svimmade jag nog nästan lite för vi får ju då även både CERT och CACIB!!!!
Därefter blev det dessutom BIM.

Gissa om jag är helnöjd med helgens utställning :-)
Det här innebär ju dessutom att Meeko nu är fullcertad.
3 CERT varav alla från olika domare + att minst ett är från en  SBK-utställning :-)
Så nu blir det till att sätta sig in i bruksträning, försöka komma igång att träna detta och ut och tävla och försöka ta oss upp i högre klass.
OM vi skulle lyckas med det så kan ju Meeko sen få titulera sig som Svensk utställningschampion :-)

Meeko's resultat:
Excellent med CK
1:a öppenklass hanar

CERT
CACIB
BIM


Meeko's kritik:
Maskulin. Bra storlek och stomme.
Välkroppad. Välformat huvud.

God rygglinje. Kort bröstkorg men väl välvd.
Rör sig stundom väl, ibland ojämnt.
Bra päls. Bra temperament.

Domare: Anita Whitmarsh





Tack för lånet av bilderna Jeanette Fogelberg :-)

Vår stiliga lilla stjärna :-)
Imorgon bär det av till årets Breeders Camp med Shihrott'z kenneln :-)
Bl.a. så ska vi får testa på lite bruks!
Så ser vi kanske lite vad vi har att jobba med :-)

Må väl!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar