lördag 22 december 2012

Nytt ultraljud.....

Ja, så var vi då på ett nytt veterinärbesök i onsdags......
Tyvärr gick det inte som jag hoppades på..... :-(
Urinstenen var kvar och hade till och med ökat en liten millimeter i storlek och dessutom satt sig emot väggen i urinblåsan....
Förutom ultraljud blev det då dessutom röntgen för att se om stenen syntes där, men det gjorde den inte (vilken tydligen är positivt om jag förstod veterinären rätt...).
Så vad händer nu då...?
Jo, veterinären tyckte att vi skulle avvakta några månader (eftersom där alltid finns en viss risk med att operera och öppna upp blåsan.... Å andra sidan kan det även finnas risk att låta stenen vara kvar för om den skulle ha spetsiga kanter kan dem ligga och stöta emot blåsväggen...) och ge Meeko en annan typ av specialfoder... En inte så extremkost såsom S/D har varit... Dessutom billigare haha....
Lite smålustigt att man nu med en säck som kostar 780 kr/14 kg MER än HALVERAR matkostnaden varje månad för en hund......!
Sen ska vi tillbaka i slutet av mars för att ta ett nytt ultraljud och kolla....

Dock tror veterinären att eftersom stenen inte försvunnit utan tvärtom vuxit lite, att det tyvärr inte alls handlar om en struvitsten utan en oxylatsten.... Och dem går inte att ta bort med hjälp av foder... Enda sättet att få bort sådana stenar är genom operation....
Så fodret han nu ska äta kommer inte ta bort stenen utan ska verka för att inte bilda nya och att den befintliga stenen inte ska växa mer.....

Jag kände mig själv lite kluven när vi kom hem från veterinären...
Visst, nog kändes det gott att det inte skulle opereras i första hand men samtidigt kändes det lite fel att stenen bara ska vara kvar i blåsan....
Sen på torsdagen när jag tittade in om kliniken för att hämta den nya maten så fanns min "guru" där bakom disken :-)
Hon frågade hur det gått med Meeko och jag berättade hur det hade gått....
Under tiden jag berättade så såg hon lite fundersam ut...
Hon tyckte inte alls att vi skulle vänta tills slutet av mars med att kolla igen....!
Hon var av åsikten att låta stenen vara kvar och låta Meeko gå på urininaryfoder så länge (i mars blir det ett halvår med specialfoder ju...) strider mot alla hennes tidigare kunskaper och erfarenheter och kan istället leda till andra sidoeffekter....
Hon tyckte det var bättre att operera ut stenen så han blir av med den....
Hon skulle ta en diskussion med veterinären och sedan återkomma till mig med vad dem kommit fram till....

Så i nuläget vet jag inte alls hur det blir.....
Men, jag kommer för nyfikenhets skull att ringa en annan veterinärklinik som jag tycker bra om bara för att kolla hur dem säger och tycker....
Alltid bra med lite second oppinions :-)

Meeko's nya specialfoder fr.o.m nu...
Äntligen lite torrfoder igen så vi slipper burkmaten :-)

Goda var kulorna också!
Smasken sa Meeko när han provsmakade :-)

På kvällen hade båda pojkarna lite extramys i soffan med husse :-)
Matte fick lov att sitta med i en liten hörna av soffan ;-)

Må väl!

1 kommentar:

  1. DUMMA URINSTEN!!MEN OM HAN INTE ÄTIT TYGSVAMPEN OCH HAMNAT PÅ RÖNTGEN FÖR DET HADE VI ALDRIG VISST ATT HAN HADE URINSTEN. HMM.
    OCH
    GOD JUL TILL HELA GULLIGA FAMILJEN.
    MORMOR

    SvaraRadera