torsdag 11 oktober 2012

Äntligen framsteg :-)

Ja, matte får väl också lägga ett inlägg om det nya fodret här hemma :-)
Som Meeko skrev så gjorde vi till slut valet här hemma att köpa Hill's S/D i hopp om att det kan slå sönder hans urinsten och ta bort resten av struvitkristallerna...
Som jag nämnt tidigare så är jag ju inte speciellt förtjust i Hill's.... .
Av många olika anledningar...
Bland annat pga att veterinärer alltid är så överförtjusta i att rekommendera Hill's (ibland utan att ha några egentliga större kostkunskaper, och de dem oftast har kunskaper i är enbart veterinärfoderna...), och bland annat pga att jag inte gillar Hill's innehåll i sina foder...
Jag var kritisk innan till innehållet och efter min hundfysioterapeututbildning som ju inkluderade foder och näring så är jag inte mindre kritisk :-)
Om ni undrar vad i innehållet det inte är jag tycker om så är svaret att jag bland annat anser att dem proppar alldeles för mycket spannmål i sina foder....

Detta är också den allra största anledningen till att jag tvekade att sätta Meeko på S/D, tillsammans med näringssammansättningen...
S/D innehåller enbart 133 kcal/100g (jämfört med vanliga fodret som ger ca 340 kcal/100g...) och proteinandelen ligger bara på 2,3%
Hade en diskussion med folket hos veterinärerna angående huruvida en aktiv hund som aussien klarar sig på detta den tiden han ska ha det...
Men det ansåg dem inte skulle vara några bekymmer....
Dock får han inte äta nånting annat utöver detta foder och inte heller utföra någon större fysisk aktivitet....
Läser man sen info i Hill's broschyr om S/D måste man dessutom hålla koll så att hunden inte tappar i vikt....
Tillsammans saker jag inte riktigt gillar.... :-/
Så nu hoppas jag fasen att detta foder verkligen fungerar...

Så när S/D serverades första gången i tisdags kväll och Meeko totalratade det kändes det ju inte bra....
Men, äntligen, efter ett helt dygn av matvägran så började Meeko äta sin mat....
Tack vare vem..? Jo, storebror såklart ;-)
Ramses tyckte ju direkt att denna mat var smaskens och var mer än villig att hjälpa lillebror att äta den hihi.
Så när Ramses igår kväll tyckte han skulle hjälpa till och städa upp maten Meeko hade petat utanför skålen genom att sträcka huvudet under och mellan Meeko's ben och ta den, då tyckte lillebror att det räckte och började sluka sin mat :-P
Antagligen trillade polletten ner då att det faktiskt var nåt man kunde äta i skålen för imorse smaskade han i sig hela skålen :-)
Förhoppningsvis fortsätter han äta, så matte slipper nojja sig ;-P

Vad som kommer hända sen framåt vet jag inte än....
Mina förhoppningar är ju att han ska kunna gå tillbaka till sitt vanliga foder igen...
Det här S/D är väldigt restriktivt och hunden får bara äta det en viss tid....
Är ju bara tänkt tills dess att stenar och kristaller är borta eller max ett par månader...
Har inte riktigt fått något svar på vad som kan hända sen.... Verkar inte som om dem jag pratat med riktigt har koll på hur det ligger till med urinstenar och kristaller.....
Min frågeställning var att om han nu fått detta pga en urinvägsinfektion (som man på djursjukhuset kom fram till att han haft, men ej hade längre...) och inte pga foder, hur blir det då sen?
Är det så att om man en gång fått struvitkristaller så återkommer dem hela tiden så att man efter detta alltid måste ha en specialanpassat foder för att förhindra uppkomst igen?
Eller är det så att om man fått kristallerna av infektion så när dem väl blivit behandlade så är dem borta så att man kan ge ett vanligt foder igen?
Men detta har jag då inte fått något svar på..... :-/
Känns som jag och veterinären kommer ha en väldigt intressant diskussion under återbesöket om en månad ;-)

Må väl!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar