torsdag 27 september 2012

Klossträning

Idag har båda killarna fått lite lite inledning till klossträning!
Tänkte att jag skulle lära in detta på Meeko inför rallylydnaden framförallt, och givetvis fick även Ramses prova på :-)
Bra huvudgympa :-)
För er som inte vet vad klossträning innebär så handlar det om att lära hunden stå med framtassarna uppe på något, en pall, en bok eller liknande.
När detta är inlärt ska huden lära sig att gå runt det den står på, med framtassarna kvar uppe på och bara röra bakbenen runt.
Kanonbra bakdelskontrollsövning :-))

Till Meeko använde jag mig av klickern plus frolicbelöning :-)
Han kopplade väldigt fort att han skulle upp på pallen med framtassarna.
Körde några gånger på klick så fort han klev upp, men när detta uppenbarligen blev för enkelt gick jag vidare och lockade på honom med godiset.... Målet här var ju då att han skulle koppla att han skulle stanna kvar uppe på pallen...
Det visade sig att även detta var en barnlek för honom så vi gick vidare till själva bakdelsrörelserna...
Började med att stå mitt emot honom när han klättrade upp på pallen.
Sen rörde jag mig sakta mot hans vänstersida och lockade lite med godis också.
Minsta lilla rörelse med bakbenen klickade jag på.
Han kopplade detta ganska fort också så på bara en liten stund lyckades vi få rätt mycket bakdelsrörelser runt, utan att jag behöver gå så nära honom :-)
En väldigt lyckad första träning med andra ord :-)

Såhär matte??!! :-))
Sen var det Ramses tur att försöka :-)
Även han var jätteduktig!
Ramses tyckte dock inte det var lika bekvämt att stå uppe på pallen så här fick vi inleda med att träna in själva uppstigandet på pallen :-)
Han kopplade också detta ganska fort så nu ska vi bara träna in lite mer säkerhet i det innan vi går vidare :-)

Varför ska jag behöva stå här uppe matte??... ;-)
Mina två duktiga pojkar :-))
Nu ska vi fortsätta träna så båda killarna lär sig gå runt pallen :-)

Må väl!

1 kommentar:

  1. Ah vad roligt att du kommit igång med klossen!!!!
    Tänk bara på att inte locka för mycket. Låt dem tänka själv o klura ut vad du är ute efter. Så läår de sig fortare!!!!

    Tur allt gick bra med Meeko!!! Suck dessa hundar!!

    kram

    SvaraRadera