fredag 9 september 2011

Träning med framsteg

Igår körde vi ett riktigt härligt träningspass på tomten i Blentarp :-)
Har inte riktigt lyckats få till det fotgåendet jag vill ha...
Vill ju gärna ha Meeko hyfsat tätt mot vänsterbenet och, allra viktigast, superkontakt upp mot mig!
Men så igår kom äntligen framsteget!!
Givetvis är det matte som gjort "fel" och klampat lite för fort fram innan, så de senaste träningspassen har vi gått back to basics och tränat mycket på bara sittandes i fotposition och klick och beröm för varenda spontan kontakt.
Igår utökade vi det lite grann och körde sitt med kontakt => ett steg framåt, med fortsatt kontakt => klick och beröm.
Och nog lossnade det alltid!!
Efter x antal repetitioner på detta vis så hade jag sen en Meeko som klarade av att följa i en tät fot med finfin kontakt!!
Sååå superstolt och nöjd :-))
Som kronan på verket kastade vi in leksaksberöm också, med favoritträningsleksaken; en pipande tennisminiapport :-)
Blev väldigt poppis hihi.
Så nu känns det som vi (läs. matte.....) är på helt rätt väg mot ett lysande fotgående :-)

Blev även lite apporteringsträning (för lydnadskl. 1) som grabben nu fixar utmärkt! Håller den fint, inget tuggande, fokus upp på matte och håller den tills jag säger "loss".
Även läggande under marsch tränades och det behöver också finslipas lite till ett snabbare läggande, men jag behöver dock inte använda dubbelkommando i alla fall :-)

Kort sagt ett underbart träningspass :-)

Må väl!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar