tisdag 6 september 2011

Fästingfritt utan kemikalier??

För en dryg månad sen bestämde jag mig för att på prov lägga av med allt vad kemikalier heter och dissa Frontline spot-on och istället testa det nya naturliga pulvret mot fästingar; Fixodida zx (vars naturliga ingrediens är rörstarrstorv).
Javisst, Frontline funkar väldigt bra mot fästingäcklena, men det är trots allt kemikalier vi bombaderar våra hundar med, så går det att fixa utan en massa giftigheter så är det ju ett megaplus!
Hörde mig för hos många olika hundfolk (var själv ytterst skeptisk till ett naturligt medel..) och de flesta hade faktiskt positivt att säga om Fixodida...!
Så jag tänkte why not..?
Sagt och gjort, Fixodida köptes hem och började ges....
Första veckan/två veckorna kunde jag plocka enstaka fästingar som kröp uppe i pälsen (och med enstaka menar jag typ max en-två per dag, och inte ens varje dag, och då gick Meeko i högt gräs i skogen...), men inga som satte sig....
Eldprovet kom när vi åkte upp till Östergötland, som ju sägs vara ännu mer fästingrikt än Skåne, och vi var ute i skogen i stort sett hela semestern....
På en vecka plockade jag EN minifästing som kröp uppe i pälsen!!

Så jag måste verkligen säga att det verkar som Fixodida fungerar!
Känner mig supernöjd och jag kommer helt klart att fortsätta med Fixodida istället för Frontline.
Rekommenderas starkt!!!



Må väl!

2 kommentarer:

  1. Skoj att det verkar funka! Kanske man får testa nästa år!!
    Dock måste jag tillägga att våra har inte haft fästingar på säkert en månad...trots att vi oxå varit på såna ställen såsom skog, högt gräs etc...så känns som de lugnat sig de äckliga krypen.

    Ses på lördag!!! Ha det så skoj med bad och fön imorgon kväll hehe...rätt skönt att slippa det! Denna helgen iaf!
    Komemr ni till Lund förresten? Har säkert frågat det innan...men jag är senil!!!

    kram

    SvaraRadera
  2. Ja gör det. Värt å testa i alla fall som sagt :-)
    Hihi tack tack, ska bli så skönt å bada motvillig vovve å få lägenheten nerhårad imorgon kväll hihi.
    Nix, blir tyvärr inte Lund för våran del :-(
    Ses på lördag!
    Kram från oss

    SvaraRadera