torsdag 1 september 2011

Mat-trams....

Jag säger bara suck, suck och dubbel-suck...
Vi är tydligen inne i en väldigt tråkig period just nu, och har vart ett tag....
Lillkillen är ytterst tramsig nu vad gäller sin mat.... Äta sitt foder är tydligen inte alls nåt som lockar så mycket... Såvida det inte är Ramses foder *morr*
Vissa måltider går man bara fram till skålen, nosar lite och sen går därifrån..
Andra måltider äter man halvdant typ halva sin portion och sen går...
Det är väldigt sällan nuförtiden som han faktiskt tömmer sin skål helt..

Just nu är jag i ett läge där jag inte riktigt vet vad jag ska göra...
Han är pigg och glad i övrigt så det verkar inte vara något fysiskt... Byta foder känns inte precis så jättelockande med tanke på att man då lätt kommer in i en ond cirkel med foderbyten hit och dit, och James Wellbeloved är ju ett bra foder så....
Å andra sidan så måste han ju äta ordentligt.....

What to do, what to do???...
Någon som har några tankar eller idéer?....

Må väl!

2 kommentarer:

  1. Cheer up!! Så beter sig bägge hundarna i detta huset. Mini är väl iofs den med bäst aptit. Men så har Ozzi levt hela sitt liv, o likaså min gamla hund. Hon kunde gå utan mat i upp till tre dagar o sen käkade hon gärna på natten istället för under dagen. Jag hade inte bekymrat mig så mkt så länge han ser fin ut o är pigg o glad. Kanske är det så att ni tränar o det vankas godis belöningar? Då är han kanske inte så hungrig när ni kommer hem. O så finns det ju myyyyyycket goda dofter i världen som säkert kan distrahera en kille i sin upptäckar ålder. :-) Kramar Kikki med odjur
    ps Vi kanske ses imorgon. =)

    SvaraRadera
  2. Vi har ju haft mycket problem det senaste året med att Mio inte heller velat äta. Han har gjort precis som Meeko... bara gått fram o tittat o sen typ fnyst lite och inte ätit....morgon som kväll. Så vi fick i honom lite grann genom att ha det i fickorna o ge som belöning när vi var på promenader etc. För mat måste ju en växande hund ha. och gav vi honom det så så åt han...

    Jag hade samma tankar som du att jag inte ville byta foder- för då skulle man bara få byta hela tiden.
    MEN nu för ett tag sen beslutade vi oss ju för att ändå byta till Mio- jag tyckte han var lite stressig och uppe i varv en del plus att han inte musklade på sig ju. Inte så konstigt om man går omkring o är hungrig.

    WOW vilken skillnad det blev. Klart en hund behöver äta! Han har alltid varit glad och mått bra, men det var ändå nåt som fattades kändes det som.
    Vi bytte ju till ett högenergifoder just för de brukar inte behöva äta lika stor mängd plus att det fodret brukar vara smakrikare och locka även den mest kräsne att äta....

    Som sagt jag håller med dig om att man inte vill byta o byta o byta...men samtidigt med eget facit i hand så behöver en växande hund mat!!!
    Plus att det är så oerhört skönt att kunna ställa ner skålen o han äter...istället för att tryga o så blir man irriterad för han inte äter....

    Kanske inte så mycket jag inte sagt innan...men skrev det ändå! hihi

    kram

    SvaraRadera