torsdag 9 oktober 2014

Nytt trick!

I somras påbörjade vi inlärning av ett nytt litet trick som jag sett andra lärt sina hundar och som jag tycker är jättemysigt!
Nämligen när hunden bäddar in sig själv i en filt genom att ta tag i filten och sen rulla runt så den sveper in sig själv i filten :-)
Eftersom lilleman numera faktiskt kan "rulla runt" så tyckte jag det var dags att prova på att lära in detta :-)

Sagt och gjort!
Som sagt så har inlärningen tagit ett tag....
Vi började innan semestern att träna, men dock har det inte varit särskilt intensiv träning på detta eftersom rallylydnaden kommit före....

Efter funderingar på hur jag skulle bryta ner momentet i mindre delar så körde vi igång!
Nr 1 var att lära Meeko att hålla i filten...
Detta gjordes genom att: 
  • Han fick ligga på filten, sen gav jag honom ett av filtens hörn och höll framför nosen...
    Här fick han först klick och beröm så fort han visade något som helst intresse för filten.
  • Efter ett tag tyckte jag det var dags att utöka så att han faktiskt skulle bita tag i filten..
    Detta hade han lite svårt för så jag la in det tillfälliga kommandot "håll".
    Då blev det genast mycket enklare och han fattade fort att han skulle bita tag i filten.
    Här blev det klick och beröm så fort han gjorde detta.
  • Sen började vi med att han själv skulle plocka upp filthörnet från golvet och bita tag i det...
    Från början blev det klick och beröm så fort han tog den från golvet, vilket ofta blev med hjälp av att även slänga tass/tassar på och dra i filten hihi,
    Så efter ett tag fick han bara klick och beröm när han tog upp den fint med bara munnen :-)
  • Nästa punkt blev att utöka ännu mer, så att han blev tvungen att hålla kvar i filten längre och längre innan han fick klick och beröm.
    Just på denna punkt trugade vi många av passen...
    Mest för att jag ansåg att just detta var den allra mest grundläggande biten för tricket!
    Så jag ville verkligen att detta skulle sitta utan tveksamheter...
Efter detta kom vi fram till del 2...
Att hålla kvar i filten samtidigt som han skulle rulla runt och svepa filten om sig...
Och det bröts ner till följande bitar:
  • Eftersom han kan "svimma" (lägga sig på sidan) började jag med det...
    Kommandot "håll" var fortfarande kvar...
    Här trugade vi också ett bra tag eftersom han gärna ville släppa taget om filten när han skulle lägga sig på sidan...
    Men skam den som ger sig :-)
    Det var bara till att snabbt ge honom filthörnet igen så fort han släppte och kommendera "håll".
    Något som till slut gav resultat :-)
  • Vid det här laget tyckte jag det var dags att jobba bort "håll".
    Något som inte alls var så svårt....
  • Nästa bit skulle vara att kommendera "rulla runt".
    Hit hann dock Meeko före mig, för innan jag visste ordet av så började han själv rulla runt istället för att svimma hihi.
  • Då var vi framme vid den, enligt mig, svåraste biten...
    Att lägga in ett kommando för tricket!!!
    Efter många, många tankegångar blev det "nanna"
    Tanken är att det så småningom ska sättas ihop till en enklare mening...
    T.ex. "Ska vi nanna?"
  • Och här är vi nu....
    Vid kommandoinlärningen....
    Något som inte direkt brukar vara så värst svårt för min lättlärda lilla gosse :-)
Ytterligare en tilltänkt bit av inlärningen kommer sen att vara att träna in att han ska ligga still och med huvudet ner i golvet en stund efter han svept in sig i filten...
Men det tror jag inte heller kommer vara några bekymmer :-)


Så matte!
Klar för att nanna!! :-)

Må väl!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar