tisdag 20 augusti 2013

Rallytävling i Eslöv 130818

Ja, i söndags var det dags att tävla lite rallylydnad igen, efter ett litet uppehåll för flytt och allt som hör därtill :-)
Det var därmed dags för vår debut in i fortsättningsklassen!!
Var en lagom tid vi skulle samlas, kl 13.00 :-)
Hann ju t.o.m. med en mindre sovmorgon och liten mysfrukost :-)
Husse tog vi också med oss som support (mest för mattes del hihi).
Min nervositet började redan hemma, några timmar innan vi skulle iväg....
Det lustiga är att när det sen närmar sig tävlingsdags så är den som bortblåst så när vi äntrar planen är jag lugn som en filbunke :-)

Nåväl, det som mest surrade i tankarna innan var dels om Meeko skulle bli kvar hos mig i fotposition hela tiden eller om han skulle vilja "spana husse" en stor del av banan, dels hur sjutton det skulle gå om 8:ans frestelse skulle komma med.....
Vi har tränat in alla momenten i F-klassen UTOM just frestelsen, så jag var ganska spänd på hur Meeko skulle reagera....
Leksaker är ju superkul!!

Som vanligt när jag funderar lite extra över något rörande Meeko-beteende så sveper han in och bevisar att jag inte behövt bry mig..... :-)
Vi gjorde vårt BÄSTA lopp hittills kontaktmässigt!!!!!!!
Från det vi gick in på banan tills vi kom i mål så höll Meeko full fokus på mig och lyssnade kanon!!
Han brydde sig inte om att spana efter husse en enda gång!!
Kände mig så jäkla glad, nöjd, lycklig och framförallt stolt efteråt!! :-))))
Vilken underbar hund vi har :-))

Frestelsen då..?? (som förövrigt bestod av en lurvig leksak och en söndrig matlåda fylld med makrill...)
Jo, när vi kom till momentet som låg sidan om frestelsen (moment 124) så mitt i våra steg bakåt fick Meeko doft av makrill så han avbröt sig och började vandra bort mot makrillburken..!!
Men, han lyssnade snällt på mattes nej och kom tillbaka till mig och fortsatte vårt moment igenom som ingenting haha.
När vi väl kom till frestelsen så följde han jättefint igenom!
Han fick en smärre liten makrillblackout och stannade till en kort kort stund och nosade i luften men sen inget mer :-)
Banan var riktigt rolig och domaren var supertrevlig tyckte jag.
Dock var hon petigare med sittandet än vad vi vart vara vid innan (eller om det är att det ska vara petigare i F-klassen...?) för vi fick en del poängavdrag för snett sittande, även om det jag såg inte var direkt snett.... (Fast matte är ju å andra sidan inte precis opartiskt hihi).

Hur gick det då?
Vi landade på hela 83 poäng, en 7:e placering och ett första godkänt resultat i F-klassen :-))

Vår duktiga rallykille med sin fina medalj :-)
Våra poängavdrag var:

Moment 1 (skicka över hinder)
    -1 poäng för kortvarigt nosande på marken

Moment 5 (sitt, stå, gå runt)
    -1 poäng för snett stå
    -3 poäng för hund orolig inom position (hårt dömt enl. mig själv, då han enbart vände på huvudet när jag gick runt...)

Moment 6 (hund/förare nos mot nästa sen backa 1, 2 och 3 steg)
    -1 poäng för mindre bristande samarbete
    -3 poäng för bristande samarbete (makrillen...!)
    -3 poäng för ur position (igen, makrillen hihi)

Moment 9 (8:ans frestelse)
    -3 poäng för bristande samarbete

Moment 12 (sitt, sidosteg höger, sitt)
    -1 poäng för snett sitt

Moment 14 (sitt, sväng vänster ett steg, sitt)
    -1 poäng för snett sitt

På domarens kommentar för helhetsintryck:
    "Bra jobbat!"


Söndagens rallybana.

Nöjda och glada över vår fortsättningsdebut laddar vi vidare för att se hur det går denna söndagen när vi ska tävla igen i Helsingborg :-)

Må väl!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar