måndag 29 juli 2013

Nu kör vi!!

Jaha, då var vi anmälda till rallytävlingen i Eslöv i augusti....
I fortsättningsklassen :-)
Jag kände att det fick bli så....
Även om vi inte kommer kunna alla nya moment till 100 % och även om det kommer bli pannkaka av alltsammans så tycker jag att vi lika gärna kan köra på i F-klassen och tävlingsträna i den...
Lite mer utmaning dessutom ju...
Det jag känner kommer vara mest nervöst är dels att det nu är utan koppel (visserligen tränar vi alltid utan koppel, men lilla herrn har ju vart smått ofokuserad första halvan av banan innan när vi tävlat så risken finns ju att han drar ett varv på banan...), dels momentet 8:ans frestelse som vi ju inte alls tränat på överhuvudtaget....
Men men, det finns väl de ekipage som gör bort sig i F-klassen också hihi...
Fördelen som jag kan känna är att det faktiskt är utan koppel nu...
Även om risken finns att lillkillen drar ett ärevarv så har JAG inget i händerna som hindrar en, utan nu kan jag jobba mycket mer fritt med hela kroppen....
Förhoppningsvis funkar detta bättre även för Meeko :-))
Vi får helt enkelt se ;-)

Men lite råd och tips från er som redan tävlar/tävlat i fortsättningsklassen tas tacksamt emot ;-)
För nu ska här tränas under kommande veckor :-)

Må väl!

1 kommentar:

  1. Åh vad roligt!!! Det kommer säkert gå jättebra!!!
    Jag tror inte du behöver oroa dig för att han drar ärevarv. Har knappt sett nån hund som stuckit från sin förare. Mer isåfall lite småsnusande.
    Men han har säkert mognat på sig en massa.

    Så bara fortsätt träna en massa på kontakt!!! Så kommer det gå superbra!

    Åttans frestelse tränar jag nästan aldrig på....bra el dåligt...man kan säkert se det från olika sidor.
    Men jag känner att eftersom jag inte tränar det så ofta så är det inget som blir spännande eller som hunden lägger fokus på. Det blir ju lätt att man gör det till en grej som då blir intressant bara för att....
    Ska man träna det fick jag tips av min tränare att INTE ha en massa godis i när man tränar. För då lär hunden sig att där finns nåt gott och det är större risk att den vill dit även på tävling.
    Såklart kan man ju träna det en massa oxå och verkligen få hunden att undvika alla godsaker....men jag kör taktiken träna inte alls haha.
    Samma spiralen o slalomen...jag avskyr dem. De är så tråkiga så vi tränar aldrig dem....men borde kanske haha.

    De svårigheter jag kan känna vi fått i fortsättningsklass (utifrån hur Mio är- alla benen i luften och springa är skoj-svårt att sakta in) är hopp och sen tex läggande direkt efter. Eller hopp under springande- lätt att tappa fokus där.
    Även svängarna springande- och vä sväng halt i springande.

    Men jag tycker inte fortsättningsklass har varit svårare än nybörjarklass. Lite fler roliga moment och utmaningar. OCH man slipper kopplet!!!!

    Superlycka till!!! Komemr inte ihåg om jag jobbar när det är tävling...annars kommer jag kanske o tittar =)

    Kram

    SvaraRadera