söndag 21 april 2013

Rallytävling i Höganäs 130420

Igår var vi i Höganäs på vår andra rallylydnadstävling i nybörjarklassen!
Till skillnad från agilityn så var jag inte alls nervös inför rallylydnaden.....!
Konstigt men sant :-)
Vår första tävling gick ju riktigt bra; 92 poäng!
Nu har vi ju hunnit träna ännu mer på momenten plus att jag/vi ju fått vara med om en tävling och visste lite hur allt gick till, så på så sätt kändes det väldigt mycket säkrare den här gången...
Men, man kan ju aldrig ta någonting för givet....
Skillnaden denna tävlingen var att vi hade husse med oss....
Och Meeko är ju en riktig liten hussegris, och med tanke på att han letade husse på agilitytävlingen så....
Vi la om strategin lite igår...
Nu placerade vi husse kvar i våra stolar när vi skulle tävla, i hopp om att Meeko i alla fall skulle veta vart han skulle titta efter honom.....
Tja, det funkade väl inte sämre precis hihi.
Mina förhoppningar om gårdagen var att vi förhoppningsvis skulle få över 70 poäng i alla fall, så vi skulle få ett kvalificerande resultat....
Skulle vi sen få i närheten av lika bra som första tävlingen så var det bara en bonus! :-)

Hur gick det då?...
Jodå, lillkillen hade lite (eller rättare sagt mycket!) bättre fokus innan vi skulle in på banan än första rallytävlingen hihi.
Lyckades få fin fokus och bra genomkörning på momenten när vi tränade lite innan det var dags...
När vi sen äntrade planen och stod vid startskylten och fick klartecken från domaren så.......skulle Meeko titta på husse! :-P
Fick tjata efter kontakt en liten stund men när inte det gick hem så tänkte jag att det var lika bra att starta och se om jag fick honom med mig då... :-)
Lite smärre ofokus första stegen och i vänstersvängen in mot dubbelslalom och inne i dubbelslalomen....
"Shit - jobba på som fan bara" flög genom mitt huvud, och tack vare en väldans massa peppande så lyckades jag återfå kontakten med honom så att sista halvan av slalom blev bra :-)
Kommande tre skyltar skulle bli en liten utmaning för oss....!
Skylt nr 2 var nämligen "Sitt - spring" och sen skulle kommande två moment utföras i just språng!
Något vi inte tränar sååå himla mycket på....
Men det gick hur bra som helt enligt mitt tycke :-)
Efter knappt halva banan släppte Meeko's "måste titta liiite efter husse emellanåt" och han gick över i totalfokus på mig och vad vi höll på med!
Så sista halvan kände jag verkligen gick lysande!

När vi sen var klara kände jag att vi nog hade en del poängavdrag i början, men kände mig också övertygad om att vi åtminstone fått över 70 poäng i alla fall :-)
Efter att alla var klara i klassen gick vi bort mot prisutdelningen och denna gången kikade jag innan på resultatlistan :-)
Trodde knappt mina ögon när jag såg att vi fått 96 poäng och hamnade på en 4:e plats!!! :-)))

Våra poängavdrag var:
Moment 1 (dubbelslalom):
      -1 poäng för mindre bristande samarbete
      -1 poäng för sträckt koppel
      (i Meeko's ofokus gick han ur fotpositionen och drog lite framför mig...)

Moment 3 (270 grader högersväng, i språng):
     -1 poäng för sträckt koppel

Moment 7 (270 grader vänstersväng)
     -1 poäng för moment utförs mer än 0,5 meter från skylten

På domaren kommentar för helhetsintryck:
     "Trevligt ekipage!"

Så nog är vi mer än stolta och glada över gårdagens tävling :-)
Nästa helg är det rallytävling i Helsingborg och skulle det nu gå bra även då så kommer faktiskt Meeko kunnat titulera sig med RLD N :-)))


Söndagens rallybana.

Hej husse!!!!
Smått ofokuserad i starten :-)

270 graders högersväng i språng!

Vänstersväng i språng!

Äntligen tillbaka i normalt tempo ;-)

Börjar få liiite mer fokus :-)

Sitt framför :-)

Husse, jag ser dig!!!

Halva banan och då hittade vi full fokus på matte :-)

Ännu ett sitt framför.

Helt om vänster, hund höger.

Finfin kontakt :-)
Min duktiga kille :-)

Och så fot mot mååål! :-)

Må väl!

1 kommentar:

  1. Superstort grattis än en gång!!!!! Håller alla tummar för er i helgen! Men tvivlar inte en sekund på att ni tar er titel!!!
    Underbara bilder och kontakt!!!

    SvaraRadera