onsdag 6 juli 2011

Ett besök på Teba...

Idag blev det en liten omväg på vägen hem från Blentarp.... Till Höör och Teba närmare bestämt :-)
Det främsta syftet med färden var att köpa en sele till min buse.... Mitt lilla troll har ju en förmåga att vara ganska ivrig och icke-stillsam på en del av våra promenader och av just den anledningen är jag inte förtjust i det halsband han har nu....
Har vart på kursträff igen i helgen och bla utrustning stod på schemat så då fick matte ännu sämre samvete för dressyrlänken :-)
När Meeko hänger och drar så hämmar han andningen ganska mycket, och det vill jag ju inte...
Så nu skulle här inskaffas en bra sele, eller så bra som möjligt... Det är FANTASTISKT svårt att hitta en sele som egentligen sitter som den ska på hunden... Inte hämma andningen, inte trycka på bröstbenet, inte vara tajt i armhålorna, inte trycka på bog och skulderblad....
Plus helst inte skava av pälsen såklart....
Fick i helgen provat en y-sele från Hurtta och den satt så bra det nu är möjligt.... Inte helt perfekt, men när det gäller selar får man nog nöja sig med att ta den som är minst sämst :-)

Nu blev det ju inte bara en sele hihi.....
Det blev även ett halsband från Hurtta och en reflexväst från Hurtta hihi.
Nähä, jag gillar inte alls Hurtta's produkter ;-)
Allt i orange :-)

Självklart har Meeko fått vara mannekäng för kameran ;-)



Orange Y-sele från Hurtta lifeguard :-)



Ett vanligt hederligt halsband, även det Hurtta lifeguard!

Synas i mörker lär inte vara nåt problem :-)
En orange Twilight reflexväst från Hurtta lifeguard :-)


Stiligt värre hihi. Förhoppningsvis blir Meeko lika nöjd som matte :-)

Må väl!

6 kommentarer:

  1. ACK VILKEN STILIG GOSSE DU HAR MIN DOTTER.
    KRAM

    SvaraRadera
  2. Hihi tack kära mamma/"mormor" :-))
    Kram

    SvaraRadera
  3. Tjusigt tjusigt!!!
    Bra val! Jag älskar oxå Hurttas saker! hihi
    har allt i dubbeluppsättning fniss

    Y-selen har jag fått lära mig är den som är bäst pga att andra selar gärna hämmar de naturliga rörelserna.

    Hoppas vi kan ses nästa vecka! kram

    SvaraRadera
  4. Ja visst blev han stilig i orange :-)
    Ja precis... Bröstselar å såna som går rakt över bröstet är ju skit... Taskigt för andningen plus att dom gärna sitter rakt över bog och skuldror å trycker in dom när hunden går....
    Tur Hurtta finns hihi.

    Ja, hoppas vi ses nästa vecka!!
    Kram

    SvaraRadera
  5. Hej!
    Hittade din blogg nu och såg att inlägget var gammalt men hoppas få svar ändå. Hen tik som är 50/50 finne och aussie och har jättesvårt att få en sele att passa, tänkte därför precis som du testa Hurttas y-sele. Vilken storlek hade ni på bilden? din hund kanske är större än min, hane va? Och min tjej är bara 8 mån. Har du tips på vilken storlek som skulle kunna passa henne? Tänkte nämligen beställa på nätet och hennes mått stämmer inte med Hurttas storleksguide ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!
      Jag har en storlek 80 på Meeko's sele... Men den är nästan i största laget...
      Hurtta's Y-selar är dock, enligt mig, en av de bättre "färdiga" selar som finns att köpa = sitter ganska ok på hunden...
      Ett litet tips är att kika in på www.merny.se
      Hon syr upp måttbeställda selar som verkligen sitter anatomiskt korrekt på hunden :-)
      Kommer själv att beställa därifrån nästa gång vi behöver selar.
      Lycka till :-)

      Radera