lördag 2 januari 2016

En riktigt bra nyårsafton!

Jaha, då var vi inne på ännu ett nytt år...
Välkommen 2016 :-)
Kan nog blir ett riktigt bra år :-)

Vi hade en riktigt trevlig nyårsafton, förutom att matte vaknade upp med förkylning som bara blivit värre och värre....
Som vanligt firades nyårsafton i lugn och ro här hemma med lite god mat.
Nyårsafton är ju inte en bra dag för stackars Ramses som är livrädd för smällare och raketer...
Sen vi flyttade ut till Tågarp har vi dock haft betydligt trevligare nyårsaftnar...
Det smäller inte konstant från julhelgen, som det gjorde inne i stan, samt att det faktiskt brukar hålla sig ganska lugnt även på nyårsafton här i byn, fram till runt tolvslaget.

Veckan innan nyår fick jag syn på ett inlägg på facebook om s.k. body wrap för hundar som är rädda för fyrverkerier, åska mm.
Såg att man ganska enkelt kunde göra en half body wrap själv men hjälp av en elastisk linda...
Så jag bestämde mig för att prova...
Ska erkänna att jag egentligen inte trodde på att detta skulle ge någon resultat, men har man en hund som bara sitter och skakar och helst vill krypa ur skinnet och där hjärtat bultar som bongotrummor vid tolvslaget, då är det värt ett försök tänkte jag...
Tänk OM det nu faktiskt skulle funka...

Så jag letade fram vår längsta elastiska linda och började flera dagar innan att linda honom.
Hunden skulle ju gärna få vänja sig vid halt wrapen i lugna situationer innan, gärna 5-10 ggr innan...
Så vi tränade på dagarna innan nyårsafton, och Ramses hade verkligen inget emot att få på sig lindan...

Nyårsafton kom och jag lindade Ramses en stund under eftermiddagen, och trots en del småsmällande lite då och då så hade vi fortfarande en ganska lugn hund...
Han kom in till oss och ville gärna ha oss i närheten, men mer än så var det inte...
So far so good....

Lindan åkte av till eftermiddagspromenaden, men sen åkte den på igen...
Vid 23-tiden fick pojkarna vars ett märgben.
I samma stund så glömde Meeko bort världen omkring sig....
Nytt märgben, då existerar inget annat :-)
Ramses brukar dock inte kunna låta sig mutas om det smäller....
Men, denna gången hände det grejor hör och häpna....
Nyårsafton låter vi alltid det vara öppet ner till källaren och sätter igång jazzmusik på spelaren där nere, så att Ramses ska kunna ha ett alternativ att kunna gå ner där och vara i lugn och ro...
Hittills har han dock aldrig velat gå ner i källaren ensam trots att det nog är lugnare där nere, utan han vill som sagt helst vara nära oss.
Efter han fått sitt märgben (vi förvarar för övrigt märgben i frysen nere i källaren, så öppnar man rätt låda i rätt frys vet pojkarna vad det rör sig om...) la han sig ner på källargolvet och började tugga på det...
Jag vek lite tvätt en stund, sen sa jag till honom att jag skulle gå upp...
Han ligger kvar!
Jaja, tänkte jag, han kommer säkerligen snart upp så fort han märker att han är ensam där nere...
Men icke..!
Tobias var ner om och kikade till honom efter en stund, men han låg bara kvar och tuggade på sitt ben...
Inte förrän 23:50, när det började smälla lite mer, kom han upp!
Sen gick han själv ner i källaren igen för att hämta upp sitt ben...
Runt tolvslaget sätter vi dessutom alltid igång musik i vardagsrummet också, i dvd-spelaren...
I år blev det Red Hot Chilli Pipers (säckpiperock)... :-)

Och här kommer det riktigt intressanta....
Runt tolvslaget har vi alltid en Ramses som helst vill krypa upp i famnen på oss, med hjärtklappning och skakningar....
Det här tolvslaget satt både jag och Tobias lugnt i soffan och kunde skåla med varandra i lugn och ro...
Ramses han låg på golvet och tuggade på sitt ben, alternativt låg med huvudet på golvet....
Inga skakningar, ingen hjärtklappning....
Hur lugn och fin som helst.....
Musiken dämpade dock en del också, (för er med rädda hundar kan säckpiperock verkligen rekommenderas (-: ) för de få gångerna det blev kortare låtbyte så satte Ramses sig såklart upp och spanade.... Men dock inget mer...
Fortfarande inga skakningar eller hjärtklappning....

Så jag kan tala om att det kommer fortsättas med body wrap här hemma!
Önskar man läsa mer om body wrap så finns det jag läste om här.


Såhär ser half body wrapen ut :-)
Må väl!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar