måndag 20 maj 2013

Nya trix äntligen på G!

Efter att den sista tiden haft mest fokus på rallylydnadsträning tyckte jag att det var dags att vi införde lite trixträning igen :-)
Var ett tag sedan vi lärde in lite nya roliga trix :-)
Har ett bra tag velat lära Meeko att städa efter sig, närmare bestämt att plocka ihop sina leksaker som brukar ligga utspridda i hela lägenheten och lägga tillbaka dem i leksakslådan...
Så igår började vi ta tag i detta moment ;-)
Dock blev inte kommandot "städa" eftersom det redan var upptaget av Ramses hihi.
Så Meeko håller nu på att lära sig "pyssla" :-))
 
Som det brukar vara när vi tränar in något så kom vi en ganska bra bit på vägen redan första träningsrundan :-)
Helt otroligt hur fort han fattar vad han ska göra!
 
Vi började lite lätt med att så fort han tog upp leksaken så klickade jag och belönade.
Nästa steg blev att han fick hålla kvar leksaken en lite längre stund innan jag klickade och belönade.
Steget därefter blev att försöka släppa leksaken ner i lådan :-)
Något han kopplade väldigt fort hihi.
Så det tog inte många gånger innan jag kunde lägga på kommandot "pyssla" :-)
 
På dagens trixträningspass kunde jag lätt konstatera att han förstått vad det hela handlade om :-)
Så idag började vi göra det lite svårare...
Efter några gångers träning med samma leksak som igår så bytte vi till en lite större och mjukare leksak....
Något som satte lite smågriller i huvudet på Meeko tydligen hihi.
Så vi fick gå back to basics en liten snabb vända innan han återigen kopplade att det var samma han skulle göra trots att leksaken var olika :-)
 
Våra nästa steg kommer att vara att köra med olika leksaker så att trixet tränas in oberoende av vad det är för leksak vi kör med, och när detta sitter som en smäck så ska det tränas in att han ska kunna hämta och lägga leksaken/leksakerna i lådan oavsett hur långt ifrån leksaken ligger och att jag inte ska behöva sitta på golvet för att han ska utföra trixet :-)
Kommer nog bli jättebra det här :-)
 
 
Vad ska jag göra?
 
Aha, jag ska lägga den här i...!

Så...!

Så matte, nu kan du belöna mig :-)

Jaha, och nu då?? ;-)

Må väl!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar